Jak wybrać najlepszy rower?

Wybierając rower, warto zwrócić uwag na duże koła. Duże koła mają większą powierzchnię styku z podłożem, przez co łatwiej zahamować rower. Większe koło to także większa stabilność jazdy oraz możliwość pokonywania naturalnych przeszkód, schodów i progów. Największą wadą takiego rozwiązania jest większa waga oraz mniejsza sterowność pojazdu.
Wybór opony jest uzależniony od terenu, po którym mamy zamiar się poruszać. Jeżeli będzie to asfalt, zamiast grubych opon z agresywnym bieżnikiem, lepiej będzie wybrać cieńsze z bieżnikiem o szerokości 1,5-2 cala. Zasada jest prosta – im cieńsza opona, tym komfort jazdy jest mniejszy przy jednoczesnym zmniejszeniu oporów toczenia; im grubsza – tym amortyzacja lepsza, ale opór większy.
Części rowerowe – Rama
W dawnych modelach rowerów ramy były produkowane ze zwykłej stali. Obecnie, w zupełnie najtańszych konstrukcjach, rama jest standardowo wykonywana ze zwykłej stali, a w tych droższych – z aluminium. Wybierając ramę aluminiową, należy mieć jednak na uwadze, że jest ona sztywniejsza i przy braku przedniego amortyzatora odczujemy to podczas jazdy w terenie i przy dziurawych drogach.
Hamulce – tarcze hamulcowe do roweru
Od dłuższego czasu przy produkcji tanich rowerów wykorzystywane są hamulce tarczowe. O ile ten rodzaj hamulców wydaje się niezbędny dla rowerzystów poruszających się po trudnym terenie – ścieżkach górskich i długich zjazdach – o tyle rowerzysta miejski może wybrać rower ze zwykłymi hamulcami zaciskowymi (V-brake), które będą o wiele lepsze niż tania tarczówka. Warto zwrócić też uwag na klocki hamulcowe rowerowe. Podobnie sprawa się ma z amortyzacją, która – wbrew pozorom – nie służy podwyższeniu komfortu jazdy, a zapewnieniu styku kół z podłożem. Sensowne amortyzatory to koszt rzędu 350 zł (minimum 150 zł za przedni i 200 zł za tylny). Jeżeli nie stać nas na taki wydatek, lepiej zupełnie zrezygnować z amortyzacji. Tanie modele nie posiadają resorów, a jedynie „bujaki”, które stwarzają większe zagrożenie niż zupełny brak amortyzacji.
Dzięki manetkom, czyli dźwigni zmiany biegów, rowerzysta może wybrać odpowiednie przełożenie do jazdy pod górę, po terenie płaskim lub w dół z dużą prędkością. Do wyboru mamy manetki dźwigniowe, w których przełożenie wykonuje się za pomocą małych dźwigni położonych na kierownicy – oraz obrotowe, gdzie bieg są zmieniane przez przekręcenie części rączki kierownicy. Wybór zależy w tym przypadku od indywidualnych preferencji.

Więcej dowiesz się na:

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*